Monday, May 2, 2011

Baitul Dakwah :)

Salam buat semua.
Subhanallah Alhamdulillah Lailahaillallah Allahu Akbar :)

mashaAllah,banyak sungguh-sungguh baitul -baitul dakwah yang akan dibina bersempena cuti sekolah yang bakal tiba ni.Alhamdulilah  :)

apa itu baitul dakwah ? 
 Baitul muslim adalah membina keluarga muslim namun baitul dakwah lebih jauh fikhnya. Ia itu untuk membina generasi pewaris. Pewaris Dakwah. Pewaris kerja nabi.
hurm.baitul muslim pulak?bukankah tangga2 maratib amal menyatakan baitul muslim sebagai tangga ke-2?
Baitul Muslim adalah satu konsep untuk kita nampak keperluan wujudnya keluarga yang diredhai ALLAH, keperluan mencari isteri@suami yang diredhai ALLAH, keperluan mentarbiyah anak agar membesar dalam keredhaan ALLAH, seterusnya menjadikan keluarga kita keluarga contoh kepada masyarakat.
hurm, hampir sama maknanya,namun dengan menyebut baitul dakwah-lebih berfokuslah tujuan sesebuah perkahwinan tersebut . :)

kemudian,bukanlah bila hampir dengan pernikahan baru mula mencari dan menjadi suami @ isteri yang soleh @ solehah.jadi bila?

sekarang.

ye,sekarang .dah tak ada banyak masa dah ni.kenapa sekarang? (bukan dah nak kahwen dah pun~)

ingat,perubahan bukan satu kerja mudah .perlukan masa,perlukan azam yang kuat .

 untuk siapa kita berubah?
ingat,apa itu keluarga muslim-->keluarga yang mencari redha Allah (bukan pakai redah je).
maka apabila,kita nak bina satu keluarga yang sentiasa mencari redha ALlah,kita perlu mulakan dengan diri sendiri.macam cerita mengajar anak-anak ketam berjalan-ibu ketam perlulah berjalan betul dahulu.sebab itu,kita kenalah berubah ke arah yang 'lebih' diredhai Allah sebelum mampu membina keluarga yang diredhaiNya.

selamat berusaha! insya'Allah dimudahkanNya . : )

p/s:kepada mereka yang dah mula dan akan melangkah naik ke tangga ke-2 maratib amal,tahniah.
semoga Allah himpunkan kalian dalam kebaikan dari dunia hingga ke syurga .ameen.

No comments:

Post a Comment

 

SISTERS UNITED | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates